page-header

اینترنت اشیا

Visits: 2278

اینترنت اشیا

شرکت فناوران سامانه های راهبردی شریف، از سال 93 تاییدیه دانش بنیان خود را اخذ نموده و تاکنون سامانه‌های کنترل و پایش بسیاری را بومی سازی و تولید نموده است.

با توجه به تجارب متعدد کار با سنسورها و ادوات صنعتی، راهکارهای نسل جدید اتوماسیون و هوشمندسازی مبتنی بر  از سال 96 در زمره خدمات این شرکت قرار گرفته است.

سابقه کار با سازمان‌های دولتی و خصوصی و طیف متنوعی از مشتریان سبب شده تا پروژه‌های متنوعی در زمینه IIOT  (تا کنون) اجرایی شود. از جمله آن‌ها می‌توان به پایش و کنترل فشار شبکه خطوط لوله انتقال آب و نیز قرائت از راه دور سنسورهای نیروگاهی اشاره نمود.

چرا همکاری با واحد هوشمندسازی شرکت “فناوران شریف“؟!:

    •         – نیروی انسانی متخصص و مجرب
  •         – راهکارهای جامع (End to End)
  •         – رعایت الزامات امنیتی در شبکه
  •         – گارانتی 2 ساله محصولات و خدمات پس از فروش 5 ساله
  •         – امکان ارائه تحلیل‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی(AI)

اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

  • اینترنت اشیا صنعتی(IIoT) در واقع یک کاربرد خاص در IoT در حوزه صنایع و تولیدی محسوب می شود. بنابراین از همان فلسفه پیروی کرده و شامل شبکه‌ای از تجهیزات متفاوت است که با تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات متصل شده اند و قابلیت پایش، جمع آوری، تبادل داده ها و تحلیل آن ها را فراهم می سازد.

  • آنچه در IIOT صورت می پذیرد در واقع اتصال ماشین ها و تجهیزات هوشمند، تحلیل پیشرفته داده ها و کارکنان در محیط کار است که با ایجاد بینش عمیق در فرآیندها، امکان تصمیم گیری های آگاهانه تر و سریعتر در حوزه کسب و کار را مهیا می سازد.

    Iot Solution در صنعت موجب افزایش تولید, دقت در کیفیت و نظارت بر آن و هم چنین افزایش ایمنی کارکنان و اپراتورهای دستگاه‌ها می‌شود. امروزه اینترنت اشیا صنعتی در اغلب حوزه های صنعت وارد شده و بیش از پیش جایگاه و اهمیت خود را نشان داده است. کاربردهای Industrial Internet Of Things را می توان در دسته های زیر به صورت عمده قرار داد:

اینترنت اشیا صنعتی

1. مدیریت کارآیی تجهیزات (Equipment Efficiency Management)

تمرکز اصلی در حوزه IoT Device (این حوزه) بر ردیابی تجهیزات و تعمیر و نگهداری پیشگیرانه (هوشمند) می‌باشد. با نصب انواع سنسورها بر روی تجهیزات می‌توان علاوه بر آگاهی از مکان و وضعیت آن‌ها از خرابی دستگاه‌ها اطلاع یافت.

به طور مثال با اطلاع یافتن از خوردگی تجهیزات می‌توان قبل از شکستگی، آن‌ها را تعمیر نمود. این امر موجب کاهش هزینه و افزایش ایمنی می‌گردد زیرا شکستگی تجهیزات می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

iot

2. لجستیک و عملیات حمل و نقل (Logistics and Transportation Operations)

اینترنت اشیا

کاربرد اینترنت اشیاء در لجستیک به طور کلی به این صورت است که سازماندهی دقیق و اجرای یک عملیات پیچیده را برعهده دارد.

لجستیک به طور کلی سازماندهی دقیق و اجرای یک عملیات پیچیده است. به معنای کلی در حوزه تجارت، لجستیک عبارت است از مدیریت جریان امور بین نقطه مبدا و نقطه مصرف به منظور تأمین نیازهای مشتریان یا شرکت‌ها.

منابع مدیریت شده در لجستیک ممکن است شامل کالاهای ملموس مانند مواد، تجهیزات و ملزومات، و همچنین مواد غذایی و سایر موارد مصرفی باشد. مدیریت لجستیک بخشی از مدیریت و مهندسی زنجیره تأمین است.

برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و کنترل جریان موثر و ذخیره‌سازی خدمات و اطلاعات مربوط به کالا از نقطه مبدا تا نقطه مصرف برای تأمین نیازهای مشتری در نظر گرفته شده است.

پیچیدگی‌های لجستیک را می‌توان با استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی اختصاصی، مدل، تحلیل، تجسم و بهینه کرد.

3. عملیات تولید هوشمند یا هوشمندسازی تولید (Smart Production Operation)

ساده‌ترین تعریف از عملیات تولید هوشمند را می‌توان پایش کارآیی فرآیندها و تنظیم خودکار تجهیزات ارائه نمود. تعریف گسترده‌تر از عملیات تولید هوشمند، بسیاری از فناوری‌های مختلف را در بر می‌گیرد.

برخی از فناوری‌های کلیدی درحوزه تولید هوشمند و IOT شامل قابلیت‌های پردازش داده‌های بزرگ دستگاه‌ها و خدمات اتصال تجهیزات صنعتی و رباتیک پیشرفته است.

به کمک عملیات تولید هوشمند می‌توان امکان بارگیری خودکار ماشین، تعامل ایمن انسان و ربات، نظارت بر کیفیت محصول را بررسی نمود. همچنین می‌توان فرآیندهای کنترل تولید را بر اساس فناوری‌های QRM (تولید پاسخ سریع) پیاده‌سازی کرد.

اهداف دیگر گاهی شامل تغییرات سریع در سطح تولید بر اساس تقاضا،  بهینه‌سازی زنجیره تأمین، تولید کارآمد و قابلیت بازیافت است.

هوشمندسازی

4. شبکه هوشمند (Smart Grid)

iot

شبکه هوشمند نمایانگر مجموعه کاملی از پاسخ‌های فعلی و پیشنهادی به چالش‌های تأمین برق است.

به دلیل طیف متنوعی از عوامل، طبقه‌بندی‌های رقابتی متعددی وجود دارد و هیچ توافقی بر سر یک تعریف جهانی وجود ندارد. اما می‌توان شبکه هوشمند را یک شبکه الکتریکی تعریف نمود که شامل انواع عملیات و اقدامات انرژی از جمله کنتورهای هوشمند، لوازم خانگی هوشمند، منابع انرژی تجدیدپذیر و منابع کارآمد انرژی است.

تهویه مطبوع الکترونیکی و کنترل تولید و توزیع برق جنبه‌های مهم شبکه هوشمند است. اگرچه کاربرد معمول این اصطلاح در زیرساخت‌های فنی متمرکز است، گسترش فناوری شبکه هوشمند به معنای مهندسی مجدد اساسی صنعت خدمات برق است.

علاوه بر موارد گفته شده، از مزایا و کاربردهای IIoT می‌توان به دسترسی و مدیریت از راه دور نام برد.

اما با ایجاد زیرساخت ارتباطی علاوه بر دستیابی به اهداف بالا، با جمع آوری داده‌ها و یکپارچه‌سازی آن‌ها و به کارگیری علوم داده و یادگیری ماشین، به مدل‌های پیش‌بینی‌کننده و معادل‌سازی مجازی سیستم که با نام دوقلوی دیجیتال شناخته می‌شوند دست یافت.