دکتر پروسس (Dr Process)

Visits: 383

چطور DrProcess به کمک هوشمندسازی معادن آمد؟

 آیا به دنبال بستر و پلتفرمی کارآمد در حوزه معدن هستید؟ آیا برای گسترش کسب و کار خود نیاز به تعامل با شرکت های معدنی دارید؟ آیا تا به حال فکر کرده اید صنعت معدن و معدنکاری ایران چه بهرهای از امکانات دیجیتال روز میبرد؟ عصر انقلاب دیجیتال، عصر انفجار اطلاعات یا هر عبارت و واژهای که توصیف کننده وضعیت حال و آینده است، همگی در یک مقوله مشترک هستند و آن پیشروی اینترنت در پیکره زندگی و فعالیت روزمره انسان امروز است.

عصر حاضر را میتوان عصر تغییرات بسیار سریع نامید. جایی که اقیانوسی از اطلاعات به مدد پیشرفت فناوریهای نوین بهسرعت در حال گسترش و برداشتن مرزهای جغرافیایی است. شیوع ویروس کرونا باعث گسترش استفاده کاربران از فضای اینترنت و ابزارهای مربوطه از جمله اپلیکیشن ها و پلتفرمها شده است. آنالیز فعالیت شرکت های فناوری بزرگ جهان مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون، علیبابا و… نشان میدهد همگی از مدل تجاری اقتصاد پلتفرمی پیروی می کنند. مهمترین کارکرد این پلتفرم ها تسهیل ارتباط میان دو یا چند گروه مختلف و خلق ارزش مالی از این ارتباط است .

پلتفرمی برای نجات معادن

شرکت دانش بنیان فناوران شریف در 10سال گذشته با دو رویکرد فرایندی و هوشمندسازی به حل مسائل مبتلا به در صنایع تولیدی به خصوص صنعت معدن و فرآوری مواد معدنی همت گماشته است. ماحصل این تجربیات طراحی پلتفرم خدمات جامع فرایندی جهت همگام شدن با تغییرات جهانی بود. این پلتفرم با نام دکتر پروسس (Dr Process) و با هدف ارائه خدمات شفاف، سریع و آسان و ایجاد تعامل مناسب بین شرکت های معدنی، نیروی انسانی و بخش های دانشگاهی متولد شد. حوزه های اصلی خدمات این پلتفرم در 4 قسمت زیر قابل دسته بندی است:

هوشمندسازی معادن
طراحی و بهینه سازی فرایند
مدیریت آب و انرژی
مدیریت باطله و پساب

در مواجه با نوسانات اقتصادی – اجتماعی، مسائل ایمنی و زیست محیطی، افزایش هزینه ها و کاهش عیار مواد معدنی دکتر پروسس یا پزشک فرایند همچون یک درمانگر یا حکیم عمل می کند. افراد و مجموعه ها با مراجعه به پزشک فرایند با طرح مشکل و گرفتاری ها، تجویزی کارآمد دریافت می کنند. در مراحل ابتدایی با استفاده از مسکن های تجویز شده، آثار کوتاه مدت التیام یافته و در ادامه با رعایت رژیم جدید و رویه های بهبود یافته توصیه شده، آرامش و امنیت به مجموعه تولیدی برگردانده می شود. واقعیت این است که اغلب متخصصان فرایندی نیز با این هدف آموزش ندیده اند یا از این دریچه به مشکلات فرایندی نگاه نکرده اند. بنابراین نو بودن این رویکرد و فقدان فرهنگسازی مناسب نیز میتواند دلیل دیگری برای مراجعه نکردن متقاضیان این مسائل به خبرگان فرایندی باشد.

واضح است که حتی در صورت وجود مشاوران و متخصصان متعدد در سطح جامعه، باز هم مهارت های انتخاب یک مشاور مناسب برای دریافت راهنمایی های اثر بخش تر برای عموم مردم اجتناب ناپذیر است و بالاخره مانند حوزه پزشکی، در اینجا هم تشخیص، مقدم بر درمان است. نتیجه اینکه رسالت پلتفرم دکتر پروسس (Dr Process) علاوه بر کاهش ریسک سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار در بخش تولید مواد معدنی امکان توسعه پایدار در این بخش را فراهم کند.

ارزش دیجیتال سازی معادن

دیجیتال سازی باعث دگرگونی معادن و صنایع معدنی خواهد شد. اتصال بخش معدن به فرایند دیجیتال، تأثیر عمیقی بر میزان تولید
و ایمنی خواهد داشت. همچنین دغدغه مدیریت معدن، استخراج و بهینه سازی فرایند، با امکان هوشمندسازی معادن مرتفع خواهد شد.
در حال حاضر معدن و صنایع معدنی به عنوان یکی از حوزه های فعال در صادرات غیر نفتی ایران، نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا میکند.
متأسفانه این بخش با معضلاتی از جمله کمبود اطلاعات و داده های صحیح، عدم شفافیت، کارکرد سنتی و بهره وری پایین کارخانه ها و ارتباط ناکارآمد صنعت و دانشگاه مواجه است.

در نتیجه نیاز به ایجاد بستری برای تعامل مؤثر بین واحدهای مربوطه جهت حل معضلات مذکور بیش از گذشته احساس می شود. بعد از نفوذ فناوری دیجیتال و امکان هوشمندسازی صنایع، بخش معدن به لحاظ استفاده از امکانات بهروز دچار خلأ شد.برخی از استارتاپ ها و مجموعه های دانش بنیان طی چند وقت اخیر، برای مسیر هوشمندسازی معادن ریل گذاری هایی انجام داده اند، در این میان « شرکت دانش بنیان فناوران شریف» با نگاهی ویژه به این مقوله، موفق به ایجاد پلتفرمی کارآمد در حوزه معدن شده است. پلتفرمی که به خوبی مشکلات حوزه معدن را ارزیابی کرده و برای رفع مشکلات آن، برنامه ریزی هایی انجام داده است.

 ظهور از دل دانشگاه صنعتی شریف

هسته اولیه شرکت در سال 1387 فعالیت تحقیقاتی خود را در دانشگاه صنعتی شریف آغاز نموده و در سال 1389در قالب نخستین هسته دانش بنیان در مرکز کارآفرینی این دانشگاه مستقر گردید. هدف اصلی از تشکیل این مجموعه طراحی، ساخت و بومی سازی انواع سامانه های مهندسی و نیز زیر سیستم های حساس آنها، با انگیزه قطع وابستگی ایران به خارج از کشور بوده است .

پس از ثبت شرکت “فناوران سامانه های راهبردی شریف ” در سال ،1391 استقرار در مرکز رشد فناوری های پیشرفته صنعتی شریف و گسترش فعالیت های آن و نیز با بکارگیری نیروهای زبده و متخصص، این مجموعه موفق به ارائه محصولات و خدمات متنوعی در زمینه سامانه های پیشرفته مکانیکی و الکترونیکی و همچنین اخذ تاییدیه دانش بنیان با رتبه صنعتی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گردید .

شرکت «فناوران سامانه های راهبردی شریف» ضمن خروج موفقیت آمیز از مرکز رشد شریف در سال 1394 و همزمان با رشد چشمگیر تولید محصولات دانش بنیان خود، هم اکنون با بهره مندی از سرمایه انسانی متخصص و نخبه، ارتباط مستمر با اساتید صاحب نام دانشگاه ها و مشاورین صنعتی و نیز بهرهمندی از امکانات سخت افزاری مناسب در بخش تولید، به کسب سهم بازار قابل توجه در حوزه های تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته صنعتی ، فناوری های پیشرفته در بخش سامانه های فرایندی و اتوماسیون و هوشمندسازی بر مبنای اینترنت اشیا صنعتی و ایجاد زیرساخت های صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان به کشورهای منطقه می اندیشد .