جستجو

شماره تماس: 02166088252

تولید محصولات راهبردی با فناوران سامانه‌های راهبردی شریف

Visits: 400

تولید محصولات راهبردی با فناوران سامانه‌های راهبردی شریف

این روزها محققان کشور ما نیز همگام با دنیا توانسته‌اند بسیاری از صنایع مهم و حیاتی را با بهره‌گیری از فناوری‌های روز نظیر سامانه‌های پیشرفته فرآیندی و نسل جدید هوشمندسازی مبتنی بر اینترنت اشیا، ایجاد یا به‌روز رسانی کنند. از جمله این شرکت‌های دانش‌بنیان، «فناوران سامانه‌های راهبردی شریف» است که توانسته در بخشی از فعالیت‌های خود، به طراحی و پیاده‌سازی این گونه سامانه‌ها و خطوط تولید پیشرفته و راهبردی بپردازد. رضا هژبری، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «فناوران سامانه‌های راهبردی شریف» به همراه همکارش احسان فدائیان که در حال حاضر رئیس هیأت‌مدیره است، این شرکت را راه‌اندازی کرده‌اند. هر دو در رشته هوافضای دانشگاه شریف تحصیل کرده‌اند و در پایان دوره کارشناسی به فکر بومی‌سازی برخی تجهیزات و ماشین‌آلاتی افتادند که از خارج از کشور تأمین می‌شد. این ایده اولیه تقریبا سال ۸۸ در دل دانشگاه شکل گرفت و سال ۹۱ شرکت به نام «فناوران سامانه‌های راهبردی شریف» ثبت شد و به طور مستقل از سال ۹۴ از مرکز رشد دانشگاه شریف خارج شد.

هژبری درباره فعالیت‌های شرکت «فناوران سامانه‌های راهبردی شریف» که به‌اختصار آن را با نام «فناوران شریف» می‌شناسند به جام‌جم می‌گوید: «در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت ارز، واردات این تجهیزات برای کارفرمایان داخلی خیلی توجیه نداشت. بنابراین با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این فضا به تازگی ایجاد شده است که بسیاری از کارفرمایان اعتماد کرده و برای تجهیز خطوط تولید و واحدهای صنعتی خود به سراغ شرکت‌های داخلی می‌آیند. ما هم به سمت تولید تجهیزات پیشرفته‌ای رفتیم که عموما از کشورهای غربی تولید می‌شد و حالا بیش از ۳۰محصول تأیید شده دانش‌بنیان داریم.»

تجهیزات منحصربه فرد
طراحی و ساخت واحدهای فرآیندی از اصلی‌ترین فعالیت‌های این شرکت است که در صنایعی مانند صنایع غذایی، معدنی، شیمیایی و نفت و گاز و نیز صنایع نیروگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از بخش‌هایی که این شرکت روی آن تمرکز کرده است، خطوط فرآوری در حوزه صنایع غذایی و معدنی است که نقطه مشترک آنها تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر از یک محصول خام است. از کارهای انجام شده، طراحی و اجرای خطوط اسانس‌گیری و خروج مواد مؤثره از گیاهان دارویی است که به روش جدید «سیال فوق بحرانی» انجام می‌شود و تفاوتی که با روش فعلی دارد، در کیفیت و کمیت مواد مؤثره و اسانس تولیدی است. ساخت این تجهیزات در داخل کشور، بازار گسترده‌ای را برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای تولیدکنندگان گیاهان دارویی ایجاد می‌کند که می‌توانند اسانس تولیدی را به این روش خاص با قیمت بیشتر و کیفیت مناسب‌تر صادر کنند. بخشی از این محصولات برای صنایع غذایی و مشابه آن هم برای صنایع معدنی انجام شده است. در حال حاضر که شرکت‌های اروپایی وارد کشور نمی‌شوند یا محدودیت ارزی، توجیه اقتصادی پروژه‌ها را از بین برده است، شرکت‌هایی مانند «فناوران شریف» به این حوزه وارد شده و پیشنهادهایی را برای روش‌های نوین فرآوری محصولات خام به معادن ارائه می‌دهند.

خدمات پس از فروش
نقطه قوت ماست
به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، حدود ۸۰ درصد این حوزه‌ها وارداتی هستند. معمولا در حوزه ماشین‌آلات پیشرفته و خطوط پیشرفته فرآیندی بیشتر به شرکت‌های اروپایی اعتماد می‌شود اما در حال حاضر شرکت‌های زیادی در این حوزه وارد شده‌اند و به نظر می‌رسد در سال‌های آینده تحولی در ساخت و تولید ماشین‌آلات صنعتی در داخل کشور ایجاد شود که کشور را از خرید خارجی بی‌نیاز خواهد کرد. هژبری تصریح می‌کند: «مسأله‌ای که در مورد ماشین‌آلات خریداری شده از کشورهای خارجی وجود دارد، محدودیت های موجود در خدمات پس از فروش و کنترل کیفیت پس از تولید است که هزینه‌های بالایی دارد. اما با ورود شرکت‌های داخلی، تمرکز روی خدمات پس از فروش گذاشته شده و شرکت «فناوران شریف» هم تمرکز خود را روی ارائه این خدمات گذاشته و به کارفرمایان نوید می‌دهد برای بهبود و ارتقا تولید در کنار آنهاست.

چشم‌انداز روشن بازار منطقه در ۱۴۰۴
محصولات تولید‌شده در این شرکت، حاصل  تحقیق و توسعه‌ای مداومی است که هزینه زیادی صرف آن شده و بخشی هم صرف هزینه‌های نیروی انسانی شده است. بنابراین، دانش فنی محصولات است که برای شرکت مهم است و متمایزبودن شرکت‌های دانش‌بنیان نیز روی همین زمینه است. به گفته مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، سرمایه اولیه و جزء جدایی‌ناپذیر مجموعه، همین نیروی انسانی و دانش فنی شرکت‌هاست که براساس دانش فنی تربیت شده‌اند.
هژبری تأکید می‌کند: «هدف‌گذاری شرکت فناوران شریف این است که طی سه سال آینده بتوانیم در بین شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات پیشرفته فرآیندی رتبه اول کشور را به دست آوریم. به‌صورت جدی می‌خواهیم به بازار منطقه نگاه کنیم و برای سال ۱۴۰۴ به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار در این بازار هدف گذاری کرده ایم. زیرا این بازار تفاوت فاحشی با بازار ما ندارد و چه بسا در بسیاری از کشورها به دلیل عقب‌تربودن آنها، موقعیت خوبی برقرار است. نیازهایی از سوی کشورهایی مانند عمان مطرح شده است که روابط تجاری مناسبی با ما دارند. در کشورهای همسایه مانند عراق و پاکستان نیز مذاکراتی را انجام داده‌ایم. حتی با ترکیه فرصتی برای همکاری در حوزه طراحی و ساخت ماشین‌آلات وجود دارد. در حوزه ماشین‌آلات معمولا تجهیزات تولید شده رقمی حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از نمونه‌های مشابه خارجی را شامل می‌شود. تجهیزاتی که باید با مبلغ یک میلیون دلار از اروپای غربی وارد کنیم، معمولا در داخل کشور با ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار دلار تولید می‌شود. اما مسأله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که عمده تجهیزات کار شده، برای اولین بار در داخل تولید شده‌اند و زمانی که تعداد آنها افزایش یابد، به طور حتم قیمت آنها پایین‌تر هم خواهد آمد.
گفتنی است بیشتر مشتریان این شرکت را سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها و تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران تشکیل می‌دهد و عمدتا از طریق نمایشگاه‌ها و همایش‌ها با هم مرتبط می‌شوند.

راهکار نوین شرکت هوشمندسازی با اینترنت اشیا
به گفته هژبری  این شرکت در زمینه دیگری هم فعالیت می‌کند که قابلیت تبدیل به یک شرکت مستقل را داراست و آن بحث ارائه و پیاده‌سازی نسل جدید هوشمندسازی است که مبتنی بر اینترنت اشیای صنعتی اتفاق می‌افتد. وی می‌گوید: «بحث اتوماسیون از بخش‌هایی است که در حوزه تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی از اهمیت برخوردار است. اینترنت اشیا، تحولی را در اتوماسیون صنعتی ایجاد می‌کند که براساس آن، پیشنهاهایی را به واحدهای موجود و واحدهای جدید در حال احداث ارائه می‌دهیم که از راهکارهای اینترنت اشیاء استفاده کنیم. درواقع، ما روی اینترنت اشیای صنعتی تمرکز کرده‌ایم که هم ارزان‌تر از روش‌های گذشته اتوماسیون است و هم قابلیت‌های بسیار زیادی را در اختیار کارفرما قرار می‌دهند.» به کمک داده‌هایی که در این روش تولید می‌شود، می‌توان از هوش مصنوعی برای ارتقای سیستم استفاده کرد و هم مدیریت بیشتری روی اتفاقاتی اعمال شود که در واحد صنعتی رخ می‌دهد. همچنین این شرکت دانش‌بنیان در حوزه آب و فاضلاب، در بحث اندازه‌گیری هوشمند وارد شده است.
یکی از ویژگی‌های اندازه‌گیری هوشمند، بررسی داده ها از راه دور است که به مدیریت منابع کمک کرده و از الگوریتم‌های بهینه‌سازی برای پیش‌بینی حوادث، مدیریت بحران و … استفاده می‌شود. درواقع، هوش مصنوعی بعد از به دست آوردن این داده‌ها، به آنالیز داده‌ها کمک می‌کند. در حوزه معدنی در بحث معادن هوشمند، به زودی تحولی در کشور اتفاق خواهد افتاد و در نقاطی که منابع مختلفی مانند معادن داریم، می‌توان این زنجیره را در حوزه معدنی به روش جدید هوشمند کرد. همچنین اینترنت اشیا در حوزه دارویی هم بسیار کاربرد دارد. هم در تولید دارو، این فناوری در امر پایش و مراقبت وضعیت و هم در توزیع دارو به کار می‌رود.